Friday, December 18, 2009

TARBIYYAH

Usrah Cawangan
Tarikh: 17hb Disember 2009 (1 Muharam)
Naqib: Ust Mahdi Abdullah
Tempat: Markas PAS Sg Semambu
Tajuk: Amalan Yang Asas Untuk Masuk Syurga
Teks: Hadith 40 (Hadith ke 22)

Dari Abi Abdullah Bin Abdullah Al-Ansari r.a., bahawasanya seorang lelaki telah bertanya kepada Rasulullah s.a.w. , Apakah pendapat engkau jika aku sembahyang yang wajib, dan aku puasa Ramadhan, dan aku halalkan yang halal, dan aku haramkan yang haram, dan aku tidak menambahkan suatu atas demikian itu, adakah aku boleh masuk syurga? Jawab Rasul; Ya! (masuk syurga). Diriwayatkan oleh Muslim. (Dan makna aku haramkan yang haram ialah aku jauhinya. Dan aku halalkan yang halal ialah aku mengerjakannya dengan i'tiqad halalnya),
Dari maksud hadith di atas, jika seseorang hanya melakukan perkara-perkara yang wajib atau yang difardukan dan meninggalkan segala larangan Allah tanpa melakukan perkara-perkara yang sunat, pasti dia akan dapat masuk syurga sebagaimana yang dijawab oleh rasulullah s.a.w. dengan tegas. Melaksanakan amalan fardu ain yang asas seperti menunaikan solat lima waktu, berpuasa di dalam bulan Ramadhan, membayar zakat dan haji serta diikuti dengan patuh dengan segala syariat Allah atau hukum-hukum Allah yang ditetapkan dalam al-Quran dan Sunnah, boleh menjamin seseorang itu menjadi ahli syurga. Inilah amalan yang asas untuk dilaksanakan oleh setiap muslim.
Sekiranya ingin mendapatkan maqam yang lebih baik disisi Allah, adalah lebih baik menambahkan amalan dalam perkara-perkara yang disunatkan dan membantu agama Allah dengan menyertai gerakan Islam serta beristiqamah dalam perjuangan untuk menegakkan agama Allah sehingga akhir hayat. Ia juga boleh menampung kecatatan dalam amalan-amalan fardu yang dilaksanakan dan lebih hampir kepada Allah.
Wallahua'lam

No comments:

Post a Comment